dimarts, 20 d’abril del 2010
dijous, 8 d’abril del 2010
PREGUNTA-HO A LA POLS


Arturo Bandini és un jove escriptor que entusiasmat per la publicació en una revista del seu primer conte es trasllada a Califòrnia en busca d’aventures que li inspirin nous relats. La seva visió idealitzada de la terra promesa cau aviat a terra.
Fante ens dóna una visió descarnada de la realitat californiana dels anys 30. Ni Los Ángeles és un paradís, ni la gent que hi viu està en felicitat permanent. Els esperits arrossegats per la promesa de sol i de calor, que sovint es relaciona amb un nivell de vida superior, topen de nassos amb una ciutat polsosa, impersonal i amb un punt d’ordinari que fa que pocs puguin considerar-la una llar. Totes les ciutats tenen varies cares, aquí bàsicament es divideix en dos, la luxosa i la pobre, i l’escenari principal és aquesta última.
Bandini és un personatge curiós: té moltes crisis personals que el fan dubtar del seu talent i alhora té un punt d’arrogant, i quan pot s’exhibeix com un prometedor (sinó gran) escriptor. El seu caràcter malgastador fa que sovint estigui proper a la desesperació, es castig a per la seva manca d’inspiració, es tortura per la seva manca de valentia amb les dones, i es mortifica per la seva pobresa, els seus orígens i pel que voldria ser i no és.
dimecres, 10 de març del 2010
EL castell de vidre


Una història commovedora, d’una sensibilitat extraordinària, que no es pot deixar de llegir. Comparada a Charles Dickens i a Frank McCourt , ha venut més d’1 milió i mig de llibres. Créixer a la família Walls no és fàcil. Ni per a la Jeannette ni per als seus tres germans. Però a voltes és màgic. Fabulós. Quan la mare fa d’artista i oblida que odia la domesticitat. Quan la fantasia de les històries del pare fa oblidar la pobresa, la gana, el fred, els pantalons foradats amb els genolls pintats perquè no es noti, els viatges per l’Amèrica profunda de casa miserable en casa miserable. Quan està sobri.Però la Jeannette creix, i aprèn que la vida és complicada, i que el castell de vidre amb què han somniat tota la vida ella i el seu pare potser no es construirà mai..
dijous, 18 de febrer del 2010

L'estructura del llibre és una història que serveix de marc a totes les altres, un esquema molt comú en les antologies de relats breus fins al segle XX. La història marc és la següent: un soldà va sorprendre la seva dona quan l'enganyava amb un altre home. Furiós, va decidir que cada dia es casaria amb una noia verge de la noblesa, conviurien una nit i a la sortida del sol la mataria. Xahrazad va acabar amb aquesta successió de morts mitjançant el seu talent com a narradora; cada nit començava un conte que deixava inacabat fins a la nit següent. Així va aconseguir conservar la vida fins que el soldà va decidir quedar-se amb ella per sempre...
dimarts, 16 de febrer del 2010
La Ola
La ola (Die Welle) és un llargmetratge basat en una història real que va tenir lloc el 1967 en un institut de secundària californià. Allà, el professor d’història d’ascendència jueva Ron Jones, va dur a terme un experiment que va anomenar “The Third Wave” (La Tercera Onada) que, segons les seves pròpies paraules, només pretenia ser un joc per a comprendre el feixisme. La ola recrea aquesta experiència traslladant l’escenari a un centre de secundària de ’Alemanya contemporània. A l’igual que va passar en la realitat, en la pel·lícula es mostra com el que va començar sent un intent per a transmetre un conjunt d’idees sobre la disciplina i el sentiment de comunitat, es converteix en pocs dies en un moviment que transforma completament l’actitud de l’alumnat fins al punt d’arribar a la violència. Basat en una història real: l’experiència de Rod Jones1.
divendres, 5 de febrer del 2010
El país de l'aigua. Graham Swift

divendres, 4 de desembre del 2009
Carson McCullers


La belada del cafè trist, títol de la història principal, recull set relats: La belada del cafè trist, Wunderkind, El jockey, Madame Zilensky i el rei de Finlàndia, El transeünt, Dilema domèstic, Un arbre. Una roca. Un núvol. Cadascun d'ells és un petit microcosmos de la temàtica recurrent de Carson: la solitud, l'aïllament juxtaposats amb l'amor i la importància de les relacions triangulars insostenibles.
dilluns, 8 de juny del 2009
Trobada amb l'escriptora Maria-Antònia Oliver

Maria-Antònia Oliver inicià la seva trajectòria narrativa amb novel·les centrades en la temàtica de Mallorca i molt influïdes per les rondalles populars mallorquines. Un altre tema molt present en la seva obra és el de la condició de la dona. És precisament la dona, la protagonista de la major part del seus llibres, destacant la popular Lònia Guiu, detectiu mallorquina de tres de les seves novel·les policíaques, i Joana Batllorí, la protagonista de la novel·la Joana E. Serà precisament aquest darrer el que comentarem amb la mateixa autora.
Joana E.
Joana E. ens presenta el retrat introspectiu d’una dona que lluita per alliberar-se dels prejudicis i la hipocresia de l’entorn que l’envolta, per aconseguir la felicitat que tant desitja en un món tancat, on les aparences juguen un paper cabdal. És, en definitiva, el retrat d’una societat i d’una època i en primera instància la història d’una dona.
dimarts, 12 de maig del 2009
El sol dels Scorta


El sol dels Scorta va guanyar el Premi Goncourt el 2004 i és obra de Laurent Gaudé, un jove novel.lista i dramaturg francès.La crítica deixa el llibre pels núvols, la majoria el qualifica d'obra mestra. L'argument no té gaire res de nou: explica la vida de membres de les generacions d'una mateixa família en un petit i calorós poble al sud d'Itàlia. Tot succeeix entre el 1875 i l'actualitat. Diverses generacions dels Scorta centren l'acció a Montepuccio, un poble miserable del sud d'Itàlia. El poblet està situat sobre el mar, rodejat de quatre turons i unes quantes oliveres sobre les quals cauen els implacable però nutrients rajos de sol.
dimecres, 6 de maig del 2009
L'amor en els temps del cólera"
El 2007 es va estrenar als Estats Units la versió cinematogràfica de L’amor en els temps del còlera (Love in the estafi of cholera és el títol original de la pel·lícula, dirigida per Mike Newell i amb Javier Bardem i Giovanna Mezzogiorno com a protagonistes), de l’escriptor i premio Nobel Gabriel García Márquez, al que pràcticament tots coneixereu i del que la majoria haurà llegit els seus Cent anys de solitud.
divendres, 17 d’abril del 2009
El amor en los tiempos del cólera

Després de Lamont d’Urbino, es presenta davant de Fermina un home anomenat Florentino Ariza, qui havia estat pretendent d’ella des de la infància. Malgrat els anys, Florentino li presenta el seu amor incondicional.
L’amor en els temps del còlera és una obra bellíssima. El propi autor s’ha referit a ella en més d’una ocasió com la seva predilecta entre totes les quals ha escrit: «El meu llibre és L’amor en els temps del còlera, aquest és el llibre que va a quedar. Cent anys de solitud és un llibre mític, i jo no tracto de disputar-li cap mèrit, però L’amor en els temps del còlera és un llibre humà amb els peus en la terra del que som nosaltres de debò».
dissabte, 28 de març del 2009
Gabriel García Márquez

dimecres, 11 de març del 2009
BANANA YOSHIMOTO


Banana Yoshimoto(1964-), pseudònimde Mahoko Yoshimoto, escriptora japonesa contemporània. Ella va decidir el seu nom en hiragana.
És filla de Takāki Yoshimoto (conegut també com Ryumei Yoshimoto, reconegut i influent filòsof en la dècada de 1960). A més del seu famós pare, la germana de Banana Yoshimoto, Haruno Yoiko, és una coneguda mangaka al Japó.
El seu amor per la naturalesa, influeix en el seu nom artístic: estima les flors vermelles i carnoses del banano del que extraurà el pseudònim amb el qual se la coneix en el món: Banana.
El seu estil, fresc i directe, i els termes que aborda, com l'amor,l'amistat, la mort i la solitud, han fet de cada obra d'aquesta autora un cas literari.
Sentiments i dolors davant la mort i la solitud. Buidors amargues que costen d’acceptar i que sembla que no es poden tornar a omplir, creen una mena de cuirasses que pretenen protegir, però que acaben aïllant. Primers escrits de Banana Yoshimoto on perfila el seu estil propi, carregat d’introspecció, sensibilitat i senzillesa, davant el desdibuix entre el món real i el món imaginari. Narracions que mostren, amb to tranquil, símbols de tristesa, solitud, amor i amistat, que com espines amagades, es van clavant en el record i en la vida dels seus protagonistes.
… Alçarà el cap, mirant al seu voltant. Atent a qualsevol moviment, al més mínim soroll. I tot i comprovar que tot és en el seu lloc, el seu cos tremolarà, mentre corrent a gran velocitat, el ratolí sortirà de l’amagatall i travessarà tota l’habitació…
dijous, 26 de febrer del 2009
El lector
Quedam al cinema Rívoli el diumenge a les 17 hores per a veure la pel·lícula i després comentar-la.Vos esper a tots!